Jak rozwinąć sklep internetowy, aby dobrze sprzedawał? Dzisiaj kolejna część z przydatnymi wskazówkami. Sukces jest sumą wszystkich małych kroków. Samo posiadanie sklepu nie gwarantuje jeszcze sukcesu, dlatego poznaj sposoby, dzięki którym zwiększysz sprzedaż.
1. Zapewnij popularne opcje płatności
Żaden sklep internetowy nie może istnieć bez płatności. Ta jednak powinna być bardzo prosta i jak najmniej skomplikowana, maksymalnie uproszczona. Jeśli o to nie zadbasz, w konsekwencji wielu Twoich klientów może po prostu porzucić koszyk, bo… nie znajdzie swojej ulubionej opcji płatności. Poza tym wdrożenie licznych metod płatności wzbudza zaufanie klientów oraz poprawia ich doświadczenie związane z zakupami. Dobry system płatności ułatwia życie Tobie oraz Twojemu klientowi. Na co więc zwrócić uwagę wybierając operatora płatności elektronicznych?
– bezpieczeństwo transakcji – bezdyskusyjna konieczność – czy wybrana przez Ciebie firma posiada odpowiednie certyfikaty i umowy partnerskie z MasterCard lub Visa;
– ilość dostępnych metod płatności – zasada jest prosta – im więcej, tym lepiej;
– automatyzacja płatności – czy wybrany operator pozwala na zwrot środków przez API (co nie wymaga żadnych działań z Twojej strony);
– wysokość kosztów i prowizji – co Ci odpowiada? Stała opłata od każdej transakcji, abonament, procent od kwoty sprzedaży?
– dostęp do historii transakcji – dzięki niemu możesz monitorować swoje przychody i wypłaty.
Jakie metody płatności są najbardziej popularne dla e-commerce:
– BLIK – cieszy się ogromną popularnością w Polsce. Ekspresowa opcja opłaty przelewu. Nie wymaga logowania na stronie banku, tylko w aplikacji mobilnej, gdzie można wygenerować sześciocyfrowy kod (ważny przez dwie minuty).
– Szybkie przelewy – bardzo wygodne, nie trzeba wypełniać żadnego formularza, wszystkie dane są zaciągane automatycznie. Pieniądze trafiają na konto błyskawicznie. W tej opcji metodą płatności jest najczęściej procent od kwoty. Minus? Jeśli kupujący zrezygnuje ze swojego zakupu po przetworzeniu transakcji, niestety zostaje już ona u pośrednika.
– PayU – System umożliwia robienie przelewów aż z 22 różnych banków! Wysokość prowizji od transakcji wynosi 2,2-2,5%.
– Przelewy tradycyjne – znacznie rzadziej stosowane, jednak ich plusem jest to, że nie wymagają żadnych dodatkowych systemów i prowizji. 100% kwoty trafia do Ciebie. Po zakupie klient powinien otrzymać automatyczną wiadomość z danymi do przelewu.
– Karta płatnicza – klient wpisuje tylko numer karty, datę ważności oraz kod CVV lub CVC. Minusy? Największe opłaty spośród wszystkich systemów płatności.
– E-portfele – klient musi doładować swoje konto w portalu poprzez powiązane konto bankowe lub kartę płatniczą, a następnie po dokonaniu zakupu, loguje się na swoje konto, gdzie potwierdza chęć dokonania płatności.
– Aplikacja do płatności mobilnych – ich popularność powoli wzrasta. Są bardzo podobne do e-portfeli z tą różnicą, że nie wymagają swojego konta, a jedynie podpięcia do swojej karty płatniczej w wybranej aplikacji.
– Płatność z odroczonym terminem – pozwala na przesunięcie terminu zapłaty o 30 dni. To czas, w którym klient się może zastanowić, czy pozostawia produkt czy jednak go zwraca. Rzadko wykorzystywana płatność, jednak warto o niej wiedzieć.
– Wysyłka za pobraniem – to opcja dla nie do końca przekonanych klientów, co do zakupu. Będą za nią wdzięczni, zwłaszcza, że korzysta z niej aż 18% kupujących. Opłata za wysyłkę różni się w zależności od wybranego przewoźnika.
TUTAJ znajdziesz ranking najpopularniejszych płatności online i ich porównanie.
2. Zadbaj o odpowiednie słowa kluczowe
Kluczem do generowania ruchu na stronie jest optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Słowa kluczowe SEO dodane do tytułów i opisów produktów zwiększają Twoją szansę na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, co w konsekwencji przekłada się na większą liczbę wizyt na stronie i większą konwersję.
Jak znaleźć słowa kluczowe?
– Term Explorer – pozwala na 5 darmowych słów kluczowych dziennie. Wymaga rejestracji. Znajdziesz w nim średnią miesięczną liczbę wyszukiwań, ich trafność oraz konkurencyjność fraz.
– Google Suggest – dostarcza sugestie wyszukiwania na podstawie wpisanych pierwszych liter. Bardzo prosty do zastosowania podczas zwykłego używania wyszukiwarki.
– Google Search Console – dzięki niemu dowiesz się, dzięki jakim słowom klucozwym, Twoja witryna została już wyświetlona. Taki raport otrzymasz wybierając z opcji „skuteczność”. Masz do dyspozycji również inne sposoby filtracji (zapytania, wyświetlenia w wyszukiwarce, kliknięcia). Na szczególną uwagę zasługują słowa CTR, bo to właśnie dla nich, Twoja strona jest istotna.
– Answer The public – tutaj znajdziesz wszystkie wyszukiwania, które możesz uzyskać po wpisaniu jednego hasła w Google. Program podpowiada wiele przyimków, zapytań, list alfabetycznych. Właściwie każda z propozycji może być zapytaniem, dzięki któremu potencjalni klienci trafią właśnie na Twoją stronę.
– Google Keyword Planner – jedno z najczęściej używanych narzędzi do szukania słów kluczowych. Bezpłatne i zintegrowane z Google Ads. Możesz założyć bezpłatne konto i korzystać z niego, nawet bez inwestowania pieniędzy w reklamy.
– Google Trends – dzięki temu narzędziu dowiesz się, które frazy związane z Twoją branżą są popularne. Dowiesz się również, w jakim okresie są licznie wyświetlane.
– Screaming Frog SEO Spider – to narzędzie, które może być zarówno płatne, jak i bezpłatne. Możesz przeprowadzić audyt około 500 podstron. Narzędzie oferuje szczegółową analizę czynników mających wpływ na SEO. Dzięki narzędziu zrobisz przegląd stron wraz z ich metadanymi (tytuły, opisy, nagłówki, alty obrazków). Solidne narzędzie.
Aby Twoja strona lepiej pozycjonowała się w wynikach wyszukiwania, koniecznie skorzystaj z rozbudowanych słów kluczowych. Jeśli wybierzesz bardzo popularne słowo kluczowe, to w bezpłatnych wynikach wyszukiwania musisz pokonać mnóstwo stron, aby dotrzeć do klienta. W takim wypadku lepiej zastanowić się nad dłuższym wyrażeniem, które bardziej precyzuje to, co Ty oferujesz.
3. Monitoruj postępy w rozwoju Twojego sklepu
Wprowadzona przez Ciebie strategia musi być monitorowana, aby było wiadomo, czy działa czy niestety nie. Tutaj najlepszym narzędziem jest Google Analytics. Program ten dostarcza sprzedawcom przejrzystych danych na temat ich sklepu.
Dzięki niemu dowiesz się, ile razy wyświetlono Twoją stronę, jaki jest procent sprzedaży produktów oraz poznasz liczbę porzuconych koszyków. Dowiesz się, na jakim etapie klient zrezygnował ze sprzedaży, co pozwoli Ci ulepszyć ścieżkę klienta. Dzięki zebranym danym i spostrzeżeniom, efektywniej zaangażujesz swoich klientów i zachęcisz ich do zakupów.
Kiedy skonfigurujesz Analytics w swoim sklepie, włącz funkcję „enhanced ecommerce tracking”, aby uzyskać szeroki zakres informacji na temat aktywności sprzedawcy.
Stwórz segmenty w Google Analytics, aby uzyskać wgląd w dane dotyczące kluczowych grup kupujących. Instrukcje dotyczące konfiguracji segmentów znajdują się tutaj.
4. Oferuj bezpłatną wysyłkę.
Początkowo koszt darmowej wysyłki może boleć… Jednak wielu sprzedawców widzi większe zakupy po zaoferowaniu tej opcji. Zadbaj o to, aby klienci szybko zauważyli Twoją hojność. Pokreśl, że oferujesz darmową wysyłkę. Okazuje się, że aż ponad połowa konsumentów jest w stanie poczekać dłużej na dostawę, jeśli będzie ona darmowa. Jak to jednak zrobić, aby nie stracić?
– Dodaj koszty wysyłki do ceny detalicznej produktu – psychologiczny aspekt darmowej przesyłki jest znacznie bardziej znaczący niż cena produktu. Wtedy klient pośrednio i nieświadomie i tak ponosi jej koszty. Nie przesadź jednak z ceną.
– Określ minimalną wartość zamówienia – bardzo korzystna opcja. Zwiększa szansę na zrobienie jeszcze większych zakupów niż klient początkowo planował.
– Zaoferuj darmową dostawę określonych produktów (lub konkretnej ich liczby).
– Wykorzystaj dni zwiększonych zakupów i wyprzedaży, czyli tak zwane najgorętsze dni w roku (Black Friday, okres poprzedzający Boże Narodzenie).
Analizuj, które działanie przynosi Ci więcej zysków. Darmowa wysyłka może być bardzo opłacalna i generować zwiększenie sprzedaży, wzmacniać lojalność kupujących czy zmniejszać potencjalną ilości porzuconych koszyków. Sprawdzaj, jakie przynosi efekty u Ciebie.
5. Obserwuj konkurencję
Twoi klienci mają duży wybór, a w związku z tym poszukują korzystnych dla siebie cen, ale także jak najlepszych doświadczeń zakupowych. To właśnie dlatego warto zerkać na inne sklepy oferujące podobne produkty lub usługi. Warto sprawdzić, jak wygląda polityka zwrotów. Czy Twoja konkurencja oferuje 60-dniową czy 30-dniową politykę zwrotów. Czy oferuje darmową wysyłkę? Jaka jest ich witryna? Co jest atrakcyjne i może być dla Ciebie inspiracją, aby przyciągnąć do Ciebie klientów?
Jak rozwinąć sklep internetowy krok po kroku?
Suma małych, ale przemyślanych kroków jest gwarancją sukcesu. Jeśli chcesz więcej wskazówek, zerknij do pierwszej części naszej serii. Znajdziesz ją TUTAJ.