Jak rozkręcić sklep internetowy? Część 3

Wraz ze wzrostem zakupów online, coraz więcej przedsiębiorców rozpoczęło działalność sklepów e-commerce z nadzieją na wielki sukces. Tymczasem, choć łatwo jest uruchomić sklep internetowy, to jego sukces niekoniecznie jest tak prosty w osiągnięciu. Aby do niego dojść, trzeba wdrożyć kompleksowy plan biznesowy i marketingowy oraz zadbać o szereg istotnych szczegółów. Zapraszamy po 3 część wskazówek.

1. Oferuj hojne zasady zwrotu i gwarancji zwrotu pieniędzy

Nikt nie chce mieć zwrotów! Tymczasem klient nie widzi przedmiotu na żywo, musi więc mieć pewność, że dotrze do niego taki produkt, jaki opisano (albo jaki sobie wyobraził na podstawie opisu;). W konsekwencji – większość konsumentów zrezygnuje z zakupu, jeśli zwroty nie będą akceptowane. Logika tutaj jest prosta – co, jeśli produkt nie będzie odpowiadał standardom konsumenta?

Hojne zasady zwrotu są tak naprawdę wyrazem zaufania do własnych klientów. Działa to również w druga stronę. Gwarancja zwrotu buduje również zaufanie do Ciebie, Twojej marki i Twoich produktów.

Jeśli chodzi o sklepy internetowe, to po stronie konsumenta stoi prawo, które jasno mówi, że w przypadku zakupów na odległość klient ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i obowiązek zwrotu towaru w ciągu kolejnych 14 dni.

Inaczej jest w przypadku sklepu niestacjonarnego, gdzie towar niewadliwy wcale nie musi zostać przyjęty, choć wielu przedsiębiorców decyduje się na umożliwienie zwrotu towaru w określonym terminie (np. 30 dni) i pod określonymi warunkami (np. z oryginalnymi metkami, w stanie nienaruszonym, tylko z paragonem).

2. Dodawaj małe upominki do każdego zakupu

Upominki to dodatkowy koszt, ale pamiętaj, że to emocje kupują. Jeśli klient wyciągnie z pudełka spersonalizowaną kartkę, dodatkowy rabat albo … magnes na lodówkę z Twoim adresem URL, to jest większa szansa, że zapamięta właśnie Ciebie. Zawsze pakuj również jedną lub dwie wizytówki do zamówienia.

Prezenty możesz dodawać także do internetowych zakupów. To może być promocyjny kupon, voucher dla kogoś, rabat. To jeden z tych drobnych szczegółów, który robi dużą różnicę i zostawia po Twojej firmie bardzo dobre wrażenie.

sklep internetowy
3. Optymalizuj nazwy i opisy produktów

W tym wypadku znaczenie ma prostota. Jeśli chodzi o nazwy Twoich produktów, to tutaj musisz być konkretny, inaczej klienci nie będą w stanie znaleźć Twojego produktu. Aby Twój produkt wyświetlał się w wyszukiwarkach używaj odpowiednich słów kluczowych.

Aby zbadać odpowiednie słowa kluczowe skorzystaj z narzędzi SEO oraz „planera słów kluczowych” dostępnego za darmo przez Adwords. Używaj tylko jednego słowa kluczowego na opisanie nazwy produktu. Przykład?

Zastanówmy się nad produktem, jakim jest szalik. Jak możesz go opisać? Czarny szalik w kwiaty, lekki i modny czarny szalik albo czarny szalik na szyję. Oczywiście w opisie produktu możesz być już znacznie bardziej kreatywny.

Jak tworzyć opisy produktów, które sprzedają?

1. Na samym początku zastanów się, dla kogo tworzysz. Kto przeczyta te opisy? W jakim wieku są osoby odwiedzające Twój sklep? Jakie są ich pasje? Jakim językiem się posługują? Użycie podobnych wyrażeń i odpowiedź na potrzeby Twoich klientów może być kluczem do sukcesu.

2. Opisz praktyczne zalety Twojego produktu. Inaczej mówiąc – jakie konkretne problemy on rozwiązuje? W czym pomaga? Konkrety. Zapomnij o banalnych zwrotach, które nic nie wnoszą typu „doskonała jakość”.

3. Optymalizuj SEO. Zadbaj o wysycenie opisu słowami kluczowymi. Może Ci w tym pomóc narzędzie KWFinder. Dodaj tytuły Twoich produktów, ich meta-opisy oraz teksty alternatywne do obrazków na kartach produktów. Pamiętaj, aby nazwa Twojego produktu zawierała frazę kluczową związaną z marką, modelem, parametrami danego produktu.

4. Nazwa produktu to zawsze nagłówek H1. W nagłówku H2 słowa kluczowe mogą już znajdować się w formie odmienionej. W opisie używaj ich w sposób naturalny. Co za dużo jednak, to nie zdrowo. Nie przesadź więc ze słowami kluczowymi, bo zostanie to źle odczytane przez roboty Google.

5. Pamiętaj o storytellingu. Dzięki niemu zwiększysz więź z Twoimi klientami i wzmocnisz ich zaangażowanie. Możliwości masz wiele. Możesz opowiedzieć historię powstania produktu, jakie wartości za nim stoją, jak przebiega jego produkcja. To oczywiście nie muszą być długie opisy.

6. Zamieść oceny i opinie o produkcie – zyskasz większe zaufanie, jeśli zamieścisz społeczny dowód słuszności, czyli opinie o Twoim produkcie. Śledź pojawiające się komentarze i reaguj merytorycznie na negatywne głosy.

7. Twórz krótkie opisy. Maluj słowami. Używaj krótkich zdań. Punktuj najważniejsze informacje i twórz krótkie akapity. Wtedy Twój tekst będzie łatwy do przeskanowania wzrokiem i klient szybko znajdzie najbardziej interesujące go informacje.

sklep internetowy

4. Zajmij się porzuconymi koszykami.

Jeżeli w Twoim sklepie znajdujesz porzucone koszyki, to poszukaj ich przyczyny. Sprawdź, czy nie masz ukrytych kosztów, o których klienci dowiadują się zbyt późno. Upewnij się, że lista produktów w koszyku jest rozwijalna i w każdej chwili można ją podejrzeć bez przechodzenia do kolejnej karty.

Powodem porzucania koszyków może być również brak ulubionej opcji dostawy czy sposobu płatności. Standardem już jest wysyłanie e-maili do osób, które porzuciły koszyki. Możesz im zaproponować rabat, aby zachęcić ich do sfinalizowania zakupu.

O porzuconych koszykach pisaliśmy już na naszym portalu. Zerknij TUTAJ.

5. Stosuj zasadę pilności.

Zasada pilności należy do jednej z 7 zasad wywierania wpływu na ludzi według profesora Cialdiniego. Chodzi o marketing online. Inne zasady dotyczą:

– konsekwencji,
– wdzięczności,
– autorytetu,
– społecznego dowodu słuszności,
– przynależności,
– lubienia.

Na czym polega zasada pilności? U jej podstaw tkwi założenie, że ludzie preferują rzeczy, które są rzadkie i oryginalne. Wtedy wydają im się bardziej wartościowe. Jak to się przekłada na sklep internetowy?

Bardzo konkretnie. Używaj zwrotów typu „tylko przez 7 dni”, „tylko do końca tygodnia”, „zostało już tylko kilka miejsc”. Sprawdź, jak ta zasada działa u Ciebie.

Jak rozkręcić sklep internetowy?

Obserwuj, jakie zmiany dzieją się w Twoim sklepie po wprowadzeniu poprawek związanych ze wspomnianymi obszarami. Zerknij również do pozostałych dwóch artykułów, gdzie znajdziesz wskazówki dotyczące innych obszarów. 

Jak rozkręcić sklep internetowy? – 10 wskazówek
Jak rozwinąć sklep internetowy krok po kroku? Część II 

Udostępnij:

Pobierz bezpłatny ebook

Jak założyć sklep na Facebooku i Instagramie?

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie zapoznasz się tutaj: polityka prywatności.