Co to jest e-commerce?

Czy wiesz, że do 1992 w Stanach Zjednoczonych nie można było zgodnie z prawem korzystać z Internetu w celach komercyjnych? A jednak pierwsze zakupy przez Internet zrobiono już w… 1979 roku! Dzisiaj e-commerce, czyli handel elektroniczny, wygląda zupełnie inaczej. Czym właściwie jest i czy zaliczają się do niego tylko sklepy internetowe?

E-commerce – co to jest

Wszyscy doskonale znamy platformy zakupowe, takie jak Allegro czy Amazon, i pewnie regularnie korzystamy z zakupów w firmowych sklepach online. Tak naprawdę to zaledwie czubek góry lodowej – pokaźny, bo liczący w Polsce aż  87 489 podmiotów sprzedaży cyfrowej (2021, raport Senuto), lecz jednak nie oddający w pełni potęgi branży e-commerce.

Oprócz sklepów internetowych składają się na nią także otaczająca infrastruktura oraz szereg narzędzi do transakcji biznesowych, np.:

  • systemy rezerwacji usług,
  • platformy sprzedaży kursów online,
  • serwisy ogłoszeniowe i aukcyjne,
  • bankowość elektroniczną,
  • kantory wymiany walut.

E-commerce nazwiemy więc każdą przestrzeń internetową, w ramach której dochodzi do jakiejś formy wymiany finansowo-towarowej.

Modele e-commerce – który wybrać

Mnogość form sprzedaży przez internet to nie wszystko – podobnie jak w przypadku tradycyjnych sklepów, również tutaj do wyboru mamy kilka modeli działalności ze względu na klienta. Oferując swoje produkty lub usługi innym podmiotom gospodarczym, prowadzimy platformę sprzedaży B2B (business to business). Jeśli nasz odbiorca jest klientem końcowym, tzw. indywidualnym – mówimy o modelu B2C (business to consumer).

B2B kontra B2C

Takie platformy będą różnić się nie tylko typem konsumenta, ale przede wszystkim infrastrukturą. Sprzedaż B2B przeważnie wymaga bardziej złożonych rozwiązań niż zwykły sklep internetowy, które obejmą m.in. różne formy przyjmowania zamówień, synchronizację między różnymi bazami danych czy elastyczne mechanizmy płatności.

Przeciętny użytkownik Internetu częściej spotyka się jednak z platformami B2C, gdzie standardowo wybiera interesujące go produkty, dodaje je do koszyka i dokonuje płatności za pomocą określonej z góry formy płatności, jak szybkie przelewy czy płatność kartą.

Dodatkowo zwróćmy uwagę na rodzaj oferty danego e-commerce. Przez Internet możemy sprzedawać produkty fizyczne, cyfrowe bądź oba ich rodzaje. Daje to wiele możliwości, które dotychczas były niedostępne, a jednocześnie wymaga wdrożenia odpowiedniego modelu sprzedaży i infrastruktury.

Korzyści z e-commerce – czy warto

Decydując się na sprzedaż w Internecie, możemy zapomnieć o kosztach otwarcia stacjonarnego sklepu, określonych godzinach otwarcia czy zatrudnianiu wielu pracowników bezpośredniej obsługi klienta. Na popularność e-commerce wpływają także inne czynniki.

Dostępność

Ogromną przewagą platform sprzedaży internetowej nad zwykłymi sklepami jest ich dostępność. 24 godziny na dobę, 365 dni w roku – pozwala to wyeliminować trudności (i koszty) związane z różnicą czasu, godzinami otwarcia, systemem zmianowej pracy ekspedientów.

Otwarty rynek

Lokalizacja w e-commerce traci na znaczeniu. Zakładając platformę handlu cyfrowego, tak naprawdę możesz kierować swoją ofertę do klientów na całym świecie, ale też wchodzić we współpracę z globalnymi dostawcami. Choć należy zaznaczyć, że nadal istnieją miejsca, w których podział geograficzny znacznie ogranicza działalność i wymianę handlową, jak niektóre sklepy i firmy amerykańskie, ograniczające handel z wybranymi krajami europejskimi.

Niski próg wejścia i mniejsze koszty

W porównaniu do sklepów stacjonarnych, e-commerce wiąże się z niższymi kosztami na start, choć w zależności od skali przedsięwzięcia mogą one wciąż być wysokie. Zawsze pozwala jednak zaoszczędzić na wynajmie lub zakupie przestrzeni handlowej, a niejednokrotnie również na magazynie, biurze i związanych z tym wydatkach.

Szerokie możliwości technologiczne

Niezależnie od tego, co i komu sprzedajemy, mamy wybór spośród wielu rozwiązań technologicznych ułatwiających działalność e-commerce. Od platform cyfrowych przez systemy płatności, po marketing cyfrowy (digital marketing), znajdziemy gotowe narzędzia, dzięki którym dostosujemy działalność do swoich potrzeb i zasobów. Intensywnie rozwija się cała paleta rozwiązań integrujących sklepy z centrami logistycznymi, które stanowią coraz bardziej krytyczny element otoczenia e-commerce.

Co druga złotówka wydawana przez Polaków trafia prosto do e-commercowej kieszeni. Czy to branża dla każdego? Jak z każdym biznesem – to zależy. Jednak jeśli zależy Ci na firmie skalowalnej o stosunkowo niskich kosztach prowadzenia i dużej elastyczności, być może właśnie handel cyfrowy jest dla Ciebie odpowiednim rozwiązaniem.

Udostępnij:

Pobierz bezpłatny ebook

Jak założyć sklep na Facebooku i Instagramie?

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie zapoznasz się tutaj: polityka prywatności.