Fulfillment w e-commerce – na czym polega i dlaczego go potrzebujesz?

Logistyka sklepu internetowego robi się tym bardziej skomplikowana, im więcej produktów pojawia się w jego ofercie i im szybciej rośnie baza klientów. Jak radzić sobie z obsługą coraz większej ilości zamówień tak, by nie pochłonęło to bez reszty zasobów naszego biznesu?

Przyjęcie zlecenia, pakowanie, wysyłka towaru do klienta – to tylko podstawowe czynności logistyczne w e-commerce, a już one mogą nam zająć ogrom czasu i wysiłku. Gdy dodamy do tego kwestie związane z prowadzeniem magazynu, kompletowaniem i przetwarzaniem zamówień czy obsługę zwrotów, może się okazać, że… nie mamy kiedy prowadzić biznesu. Z pomocą przychodzi fulfillment – oddelegowanie logistyki e-sklepu na zewnątrz.

Fulfillment w e-commerce – co to jest?

Sprawna dostawa w niskiej cenie jest czynnikiem, który może zaważyć na lojalności naszych klientów. Dla 22% konsumentów ankietowanych przez firmę Genius, krótki czas oczekiwania na dostawę ma decydujące znaczenie przy zakupach online, a dla aż 42% liczą się jej niższe koszty. Jednak gdy samodzielnie zajmujemy się realizacją zamówień, ten proces może znacząco się wydłużyć, a kiedy zatrudniamy pracowników działu magazynu, rosną też zazwyczaj koszty.

Fulfillment pozwala nam przekazać całość lub część zadań związanych z logistyką zamówień do wyspecjalizowanego w tym podmiotu. To rozwiązanie umożliwia obniżenie kosztów prowadzenia e-commerce na wiele sposobów: od oszczędności na wynajmie magazynu i zatrudnieniu pracowników po niższe ceny opakowań i wysyłki w firmach kurierskich. Jak to możliwe?

Zalety fulfillmentu w e-commerce

Dobre, rzetelne firmy zajmujące się fulfillmentem zajmują się procesem dostawy już od momentu przyjęcia towaru od dostawcy. Oferują elastyczną powierzchnię magazynową, co odejmuje nam koszty zakupu czy najmu takiego magazynu, leasingu niezbędnego sprzętu i wyposażenia czy w końcu niewykorzystanego miejsca w niskich sezonach.

Dodatkowo taka firma dba o odpowiednie zabezpieczenie towaru, a co najważniejsze – zatrudnia własny zespół do obsługi magazynowej. Korzystając z efektu skali, pozwala taniej zamówić opakowania czy folie bezpośrednio u producentów dzięki hurtowym stawkom. Co więcej, wykonawca sam podpisuje umowy z operatorami przesyłek, ponownie mogąc negocjować ceny dostaw. Całość pochłania zdecydowanie mniej pieniędzy i czasu niż indywidualne prowadzenie całego procesu logistyki – zwłaszcza, jeśli Twój e-commerce dopiero się rozwija.

Warto także zaznaczyć, że wiele platform sklepowych umożliwia integrację gotowych lub niestandardowych modułów do obsługi magazynowej. Oznacza to, że logistyka zamówienia złożonego przez klienta rozpocznie się bez Twojego udziału już w momencie jego opłacenia.

Wady outsourcingu procesów logistycznych

Do najczęstszych obaw przedsiębiorców należy spadek jakości obsługi klienta, który może mieć miejsce po oddelegowaniu logistyki do zewnętrznego wykonawcy. Nieodpowiednio przeprowadzona wysyłka z pewnością odbija się negatywnie na sklepach internetowych, dlatego warto weryfikować wiarygodność operatora fullfilment, z którym podejmujemy współpracę. Dokładne przeczytanie umowy, a także zapoznanie się z opiniami i referencjami klientów ma ogromne znaczenie.

Zdarza się też, że na początku współpracy poniesiemy dodatkowe koszty wynikające z konieczności integracji oprogramowania między naszym sklepem internetowym a systemami dostawcy usług. Na szczęście jest to opłata jednorazowa, która zwróci się tym szybciej, im więcej zamówień przekażemy do realizacji.

Warto też pamiętać, by nie przekazywać do zewnętrznej firmy 100% naszego towaru i zostawić sobie niewielki zapas. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której np. podczas wyjazdu na targi, szkolenia czy wystawy nie będziemy mieli swoich własnych produktów pod ręką.

Jakie zadania możesz zlecić

Do standardowych zadań operatorów fulfillment należą:

  • przyjęcie towaru od dostawcy
  • magazynowanie towaru w określonych warunkach
  • monitorowanie bezpieczeństwa towaru
  • kontrolowanie stanów magazynowych
  • kompletowanie zamówień
  • pakowanie, etykietowanie, znakowanie i foliowanie przesyłek
  • załączanie różnego rodzaju wkładek: instrukcji, dokumentów gwarancyjnych, ulotek itd.
  • nadanie przesyłki do firmy kurierskiej
  • przyjmowanie i obsługa zwrotów

Fulfillment w e-commerce – ile kosztuje

Szukając operatora usług logistycznych dla swojego sklepu, prawdopodobnie… nieźle się sfrustrujesz, ponieważ większość firm nie posiada cennika na stronie internetowej. Z czego to wynika?

Naprawdę bardzo trudno jest ustalić jedną, stałą cenę za takie usługi. Zależy ona m.in. od:
miesięcznej liczby wysyłanych paczek
wymaganej powierzchni magazynowej, a więc wolumenu i gabarytów towarów
zakresu współpracy
dodatkowych usług niestandardowych

Zaznaczmy przy tym, że korzystając z fulfillmentu, płacisz jedynie za realnie wykonaną pracę oraz zajętą przestrzeń. Oznacza to, że ceny często są elastyczne, a im więcej przesyłek realizujesz, tym niższe będą koszty jednostkowe.

Wbrew pozorom fulfillment to opcja nie tylko dla dużych e-commerców, ale także dla początkujących sklepów z kilkudziesięcioma wysyłkami miesięcznie. Jeśli szukasz sposobu, by mieć więcej czasu na działania strategiczne w Twoim biznesie i obniżyć koszty logistyki, być może jest to rozwiązanie dla Ciebie.

Udostępnij:

Pobierz bezpłatny ebook

Jak założyć sklep na Facebooku i Instagramie?

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie zapoznasz się tutaj: polityka prywatności.