Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – czym jest i jak zmienia zakupy online?

Po raz pierwszy hasło „rozszerzona rzeczywistość” pojawiło się w 2016 roku wraz z grą „Pokemon Go”, która umożliwiała wirtualną zabawę w prawdziwym świecie. Choć zaczęło się od gier, to AR (augmented reality) zmienia również świat e-commerce. Dlaczego?

Przede wszystkim AR zmienia na lepsze doświadczenie zakupowe klientów. Sporo konsumentów przyznaje, że chętniej kupowałoby w świeci, gdyby miało możliwość przymierzenia produktu w wirtualnym sklepie. To właśnie jedna z możliwości, jaką daje rzeczywistość rozszerzona. Pomaga konsumentom wejść w interakcję z produktem, co pozwala im na odczucie go i ocenienie, zwiększając równocześnie szansę na jego zakup.

Czym jest rozszerzona rzeczywistość?

Rozszerzona rzeczywistość pozwala na dodawanie komputerowo wygenerowanych elementów do obrazu zarejestrowanego przez kamerę wbudowaną w nasz smartfon lub tablet. Działa w czasie rzeczywistym integrując obraz i animację z rzeczywistymi obiektami lub użytkownikiem. AR rozszerza świat, w którym żyjemy o nowe elementy.

Warto tutaj również wspomnieć o VR – wirtualnej rzeczywistości, ponieważ to pojęcie często jest błędnie używane zamiennie z AR. Jaka jest między nimi różnica?

Rozszerzona rzeczywistość nakłada elementy na nasz świat rzeczywisty i scala je na obrazie wygenerowanym komputerowo, natomiast wirtualna rzeczywistość pozwala całkowicie wejść w świat wirtualny. Do tego celu potrzebne są specjalne okulary, dzięki którym możemy widzieć świat w 3D w 360 stopniach. Tymczasem odbiór rozszerzonej rzeczywistości nie wymaga dodatkowych narzędzi poza komputerem lub smartfonem.

rozszerzona rzeczywistość

Jakie konkretne korzyści daje AR?

uproszczenie zakupów – czy wybrana sofa na pewno będzie pasować do wystroju salonu? A co z kolorem ścian? Jak sprawdzić czy dany kolor na pewno będzie się świetnie komponował z meblami i dodatkami? Ciężko to ocenić na podstawie próbki ze sklepu. Tutaj idealnie sprawdza się rozszerzona rzeczywistość, dzięki której możesz wirtualnie przemalować ściany i zobaczyć, czy na pewno wybrany kolor Ci odpowiada. Podobnie z sofą. Możesz ją „wstawić” do salonu i ocenić, czy na pewno idealnie pasuje do reszty. O ile to prostsze niż odsyłanie zamówionych mebli czy przemalowywanie po raz kolejny ścian, bo kolor się nie sprawdził…

skrócenie czasu zakupów – ta zaleta ściśle łączy się z powyższą. Skoro możesz sprawdzić, jak wybrany produkt prezentuje się w domu lub na Tobie, zyskujesz mnóstwo czasu. Nie musisz jeździć do sklepu lub odsyłać produktów, które z różnych powodów Ci nie odpowiadają. Dodatkowo, niektóre sklepy załączają filmy instruktażowe dotyczące ich produktów, więc szybko możesz poznać ich funkcję i sposób używania.

wzrost zaangażowania kupujących – doświadczenie, które daje AR jest na tyle pozytywne, że u klientów wzrasta chęć testowania nowych produktów, przymierzania ich, sprawdzania, a w konsekwencji ich zakupu. Rzeczywistość rozszerzona budzi pozytywne emocje u kupujących, co wpływa również na budowanie więzi z marką.

zaspokojenie ciekawości klientów – wirtualna rzeczywistość daje szansę na sprawdzenie wielu produktów w krótkim czasie. Bardzo dobrze się sprawdza w drogeriach internetowych, gdzie istnieje opcja wirtualnego nałożenia makijażu na twarz. Proste, szybkie, wygodne. Jedno kliknięcie i produkt sprawdzony! Bez zbędnego nakładania i zmywania makijażu w drogerii. Dodatkowo, wiele sklepów internetowych z kosmetykami oferuje tutoriale, na których można poznać ciekawe triki makijażowe. Podobnie może być z ubraniami czy meblami do domu. AR to idealne rozwiązanie dla sklepów meblarskich, budowlanych czy wykończeniowych.

zmniejszenie ilości zwrotów – wypróbowanie szeregu produktów zwiększa poczucie pewności co do własnej decyzji dotyczącej zakupu. Klienci wybierają produkt odpowiadający im potrzebom, co znacznie zmniejsza ilość zwrotów. Mogą sprawdzić rozmiar, dopasowanie produktu, jego kolor. To wszystko zwiększa szansę na wybór właściwego produktu już za pierwszym razem.

rozszerzona rzeczywistość

Zastosowanie AR

Rozszerzona rzeczywistość jest wszechstronna i może być wykorzystywana w wielu branżach. Wszystko zależy od pomysłowości. Współcześnie AR jest najczęściej używana:

– w serwisach społecznościowych, które dają możliwość nakładania filtrów;
– do testowania kosmetyków (podkłady, szminki, lakiery do paznokci);
– jako wirtualna przymierzalnia (możliwość „założenia” ubrań, okularów czy butów);
– do wizualizacji posiłków;
– w edukacji (interaktywne podręczniki);
– jako możliwość wirtualnego umiejscowienia przedmiotów w domu (Ikea Place pozwala na obejrzenie mebli w domowych wnętrzach);
– do tworzenia gier z ciekawymi wyzwaniami i możliwością zgarnięcia profitów.

AR pozwala zabrać konsumentów w wirtualną podróż, co buduje pozytywny stosunek emocjonalny do danej marki, jak i działa na korzyść wzrostu zaufania do zakupów online. Możliwości zastosowania rzeczywistości rozszerzonej są ogromne, natomiast ich wykorzystanie jest zależne od ekonomicznych zasobów poszczególnych marek.

rozszerzona rzeczywistość

Rozszerzona rzeczywistość w e – commerce

AR zmieniła oblicze e-commerce i doprowadziła do małej rewolucji w świecie zakupów online. To, co najbardziej przyciągało konsumentów do sklepów stacjonarnych – możliwość przymierzania produktów – stało się dostępne wirtualnie. Zakupy online stały się wygodniejsze, szybsze, ciekawsze, więc konsumenci zaczęli zmieniać swoje nawyki zakupowe.

Rozszerzona rzeczywistość to idealna odpowiedź na potrzeby klientów, którzy chcą być pewni, że produkt przez nich wybrany jest najlepszy. To wyjście naprzeciw oczekiwaniom klienta, a także zatrzymanie go na dłużej. Chcesz odnieść sukces w Twoim e-commerce? Rozważ rozszerzoną rzeczywistość. Zyskasz więcej niż zainwestujesz.

Udostępnij:

Pobierz bezpłatny ebook

Jak założyć sklep na Facebooku i Instagramie?

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie zapoznasz się tutaj: polityka prywatności.