Czy wiesz, że w Polsce aż 73% osób robi zakupy online? [1] Statystyki jasno wskazują, że e-commerce rozwija się w zawrotnym tempie, a z każdym rokiem coraz większe grono internautów przekonuje się do internetowych sklepów.
Przedsiębiorcy nie powinni jednak zapominać o normach prawnych, aby skutecznie uniknąć nadużyć ze strony klientów, strat finansowych czy formalnych problemów. Dlatego dzisiaj omówimy jeden z najważniejszych tematów, czyli prawo do zwrotu towaru zakupionego online. Jakie są obowiązki i prawa sprzedawcy, a jakie kupującego? Przeczytaj!
Prawo do zwrotu towaru zakupionego online – kompendium wiedzy
Gdzie znajdziesz wszystkie informacje o prawie do zwrotu za zakupy online? W dokumencie Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 r.[2], który zawiera aż 25 stron szczegółowych zapisów. Zebraliśmy z nich najważniejsze informacje dla tych osób, które chcą szybko poznać prawo dotyczące zwrotów, a nie mają czasu teraz przedzierać się przez kilkadziesiąt stron formalnego materiału. Zatem – zapraszamy!
Ile dni trwa zwrot za zakupy online?
Konsument może zwrócić towar zamówiony przez Internet w ciągu 14 dni kalendarzowych od momentu wejścia w posiadanie rzeczy lub dnia zawarcia umowy na wykonanie usługi. Ma 14 dni na odesłanie towaru, natomiast sprzedawca 14 dni na zwrot pieniędzy.
Przedsiębiorca ma prawo wstrzymać się z oddaniem gotówki, dopóki nie otrzyma przedmiotu albo klient nie udowodni, że go wysłał. Kupujący nie musi podawać powodu, dlaczego chce zwrócić towar, to jego indywidualna decyzja. Co więcej, może on odstąpić od umowy jeszcze przed otrzymaniem przesyłki.
Jak zgłosić chęć zwrotu towaru zakupionego online?
Każdy właściciel sklepu online powinien w klarowny sposób powiadomić klientów o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu towaru. Warto udostępnić specjalny formularz na stronie sklepu, a już koniecznie przygotować politykę zwrotów, na przykład dołączoną do regulaminu.
Jeśli w sklepie zabraknie informacji o zwrotach, wówczas sprzedawca jest w bardzo niekorzystnej sytuacji – jego klienci mają aż 12 miesięcy na zwrot towaru, zamiast 14 dni. Zauważ, jak ważna jest odpowiednia polityka zwrotów za zakupy online. Oczywiście konsument nie musi korzystać z gotowego formularza, może poinformować o chęci zwrotu w dowolny sposób – mailem, przez telefon, listownie.
Kto pokrywa koszty zwrotu towaru zakupionego w Internecie?
Sprzedawca zwraca pieniądze nie tylko za towar, ale i jego dostawę. Jednak zgodnie z ustawą, właściciel sklepu może zwrócić równowartość najtańszego oferowanego sposobu dostawy. A kto pokrywa koszty związane ze zwrotem za zakupy w Internecie? Tutaj bezapelacyjnie zamawiający, chyba że sam sprzedawca zaproponuje inną opcję – na przykład bezkosztowy zwrot.
Jakie towary nie podlegają zwrotowi?
Klient może zwrócić tylko towar nieużywany. Oczywiście ma prawo otworzyć paczkę i sprawdzić jej zawartość, ale produkt powinien być w nienaruszonym stanie. Warto wspomnieć, że zamawiający może zwrócić towar w innym niż oryginalne opakowaniu.
Co zazwyczaj nie podlega zwrotowi? Produkty o krótkim terminie przydatności, towary wykonane na indywidualne zamówienie (na przykład meble na wymiar), produkty lecznicze, oprogramowanie komputerowe, produkty cyfrowe (jak kursy online czy ebooki), nagrania dźwiękowe oraz bilety na wydarzenia kulturalne.
Mamy nadzieję, że odpowiedzieliśmy na Twoje najważniejsze pytania dotyczące prawa do zwrotu towaru zakupionego online. W razie wątpliwości zajrzyj do ustawy o prawach konsumenta. Podkreślamy: dla przedsiębiorcy najważniejsze jest określenie polityki zwrotów – to jeden z kluczy do dobrych relacji z klientami.
BIBLIOGRAFIA:
http://www.konsument.gov.pl/wp-content/uploads/bart-baza-wiedzy/zal-1.pdf
https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/
https://www.sendit.pl/blog/zwrot-towaru-do-sklepu-online-5-rzeczy-ktore-musi-wiedziec-sprzedawca
https://komerso.pl/prawo-konsumenta-do-zwrotu-towaru-zakupionego-przez-internet/
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zwrot-zakupow-przez-internet
https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html
[2] http://www.konsument.gov.pl/wp-content/uploads/bart-baza-wiedzy/zal-1.pdf