Platforma eCommerce – decyzja dotycząca jej założenia bądź zmiany nigdy nie jest prosta. Na każdym etapie może pojawić się wiele pytań. Chcąc nadążyć za konkurencją i coraz bardziej wymagającymi klientami, musisz mieć pewność, że silnik napędzający Twój biznes, czyli platforma sklepowa, spełnia Twoje wymagania i nie ogranicza rozwoju biznesu. Musi to być system sprawnie realizujący wszystkie procesy zakupowe, które są sercem Twojego eCommerce.
Platforma e-commerce – którą wybrać?
Istnieje wiele różnych systemów eCommerce, więc wybór nie jest łatwy. W tym artykule postaramy się przybliżyć dwa nowoczesne rozwiązania – Shopware i Sylius, które sprawdzą się w różnych typach projektów. Wybór odpowiedniej platformy będzie zależał między innymi od złożoności i rodzaju danego projektu, zacznijmy więc od przykładu…
Wyobraź sobie, że chcesz kupić garnitur – w zależności od potrzeb możesz iść po niego do sklepu lub poprosić o uszycie krawca.
W pierwszym przypadku otrzymasz gotowy produkt, który może wymagać drobnych zmian, aby pasował idealnie. Wybór sklepu (gotowego rozwiązania) będzie odpowiedni, jeśli potrzebujesz garnituru na szybko lub chcesz sprawdzić, czy taki strój jest dla Ciebie odpowiedni.
Decydując się na zakup garnituru w sklepie, godzisz się na pewne niedogodności w zamian za szybkość i cenę. Jeśli jednak sprzedawca dobierze go w odpowiedni sposób, będzie pasował wystarczająco dobrze. Dla większości ludzi jest to właściwe rozwiązanie, zwłaszcza na początek.
Jeśli wybierzesz krawca, otrzymasz produkt szyty na miarę, lecz może zająć to trochę więcej czasu. W tym wypadku ważne jest nie tylko zebranie miary, ale także przekazanie odpowiednich szczegółów dotyczących wyglądu garnituru. W efekcie, zaczynając od bazy – materiału, krok po kroku powstają poszczególne elementy stroju. Wybór krawca w tym przypadku będzie odpowiedni, jeśli chcesz otrzymać produkt szyty na miarę, niestandardowy lub oryginalny.
Możesz się zastanawiać, dlaczego zaczęliśmy od tego przykładu. Powyższą sytuację można odnieść do porównania rozwiązań typu SaaS (ang. Software as a Service), z platformami, które są omawiane w niniejszym artykule. W przypadku omawianych rozwiązań – Sylius oraz Shopware, masz do czynienia z krawcem.
Oba rozwiązania dostępne są zarówno w wersji open-source jak i komercyjnej. Kładą nacisk na nowoczesne podejście, więc pojęcia takie jak headless, API (ang. application programming interface), PWA (ang. progressive web app) nie są im obce.
Przyjrzyjmy się teraz każdemu z nich po kolei.
Shopware
Shopware to wyznaczająca trendy, niemiecka platforma eCommerce, która napędza biznes online. Prężnie działa na rynku od ponad 20 lat, a dodatkowo, od ponad dekady rozwija swój produkt również jako rozwiązanie open-source. Jest to platforma pozwalająca zbudować i dostosować w pełni responsywny sklep internetowy.
Dlaczego warto wybrać platformę Shopware?
Modularna budowa
Dzięki zastosowaniu modularnej budowy, możesz wybierać spośród ponad 4000 gotowych wtyczek, które można łatwo dostosować do swoich wymagań. Z jednego miejsca – Menedżera wtyczek – możesz zarządzać (instalować, kupować, aktualizować, usuwać) motywami, aplikacjami i komponentami dodanymi do Twojego sklepu.
Wiele kanałów sprzedaży
Shopware to doskonałe narzędzie dla firm stosujących strategię wielokanałową i działających na kilku rynkach. Platforma oferuje wiele rozwiązań ułatwiających obsługę sprzedaży B2C i B2B, niezależnie od tego, gdzie znajdują się klienci. Różne kanały sprzedaży często mają różny asortyment, walutę lub język. Zapewnienie swobody obsługi transakcji ze wszystkich punktów w jednym miejscu to jedna z głównych idei Shopware.
Zaawansowane zarządzanie produktami
Shopware posiada dedykowany panel do zaawansowanego zarządzania produktami (np. produkty wielowariantowe). Na podstawie wybranych opcji system wygeneruje listę wszystkich wariantów produktów. Dla każdej z opcji produktu można zarządzać asortymentem, ceną lub promocjami. Ceny mogą się różnić w zależności od zakupionej ilości (tier pricing).
W wersji Professional Edition klienci mają do dyspozycji moduł „Produkty niestandardowe”. Posiada on rozbudowaną funkcjonalność konfiguracji i sprzedaży niestandardowych produktów. Klient jeszcze przed zakupem może podjąć decyzje dotyczące konkretnych elementów danego produktu. Jednym z przykładów jest możliwość wgrania zdjęcia, które później posłuży do personalizacji poprzez nadruk na zamawianym przedmiocie. Koszulka ulubionego piłkarza ze swoim imieniem i wybranym numerem? Torba z oryginalnym nadrukiem? Kubek ze zdjęciem? Możliwości wyboru są ogromne!
Mechanizm tworzenia reguł
Dzięki możliwości tworzenia, administrowania i odtwarzania zaawansowanych reguł, możesz dostosować swoją platformę do określonych wymagań, udostępniając informacje (np. ceny czy koszty wysyłki) tylko określonym grupom użytkowników. Dzięki niemu możesz np. ustawiać indywidualne ceny dla klientów B2B.
Przyjazny CMS dla marketerów
Stwórz landing page, obszerny opis kategorii, czy nawet warstwę wizualną strony głównej sklepu bez umiejętności graficznych i programistycznych w kilka minut. Dzięki funkcji przeciągnij i upuść (ang. drag and drop) możesz przenosić zdefiniowane bloki (tekst, grafika, listy produktów, wideo itp.) do edytora.
Podejście API-First
Shopware to platforma oparta na podejściu API-first. W przeciwieństwie do systemów zbudowanych w stylu monolitycznym, Shopware jest platformą przyszłości opartą na podejściu headless. Oznacza to, że wszystkie funkcjonalności sklepu mogą być obsługiwane przez interfejs API. Platforma daje doskonałe możliwości integracji z zewnętrznymi systemami, jak m.in.: CRM, PIM czy ERP, oraz pozwala na automatyzację procesów, co jest ważne dla oczekiwań współczesnego rynku
Shopware PWA
Progresywne aplikacje internetowe są coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w eCommerce. Shopware posiada gotowe rozwiązanie zaprojektowane i opracowane wspólnie z Vue Storefront, pozwalające wydobyć wszystko co najlepsze z Shopware.
Rodzaj projektu – kiedy Shopware?
W zależności od wersji nadaje się zarówno dla startupów i małych przedsiębiorstw, jak i dla większych firm. Elastyczność Shopware oraz nowoczesny stack technologiczny pozwala na stworzenie w pełni funkcjonalnego, dopasowanego do potrzeb rozwiązania, dzięki któremu biznes będzie się rozwijał.
Omawiana platforma e-commerce istnieje na rynku od ponad 20 lat, więc posiada wiele gotowych rozwiązań i powiązań z narzędziami firm trzecich.
Zalety
- Łatwość użytkowania, nawet dla osoby nietechnicznej
- Nadaje się do modelu dropshipping
- Zorientowana na marketing
- Wbudowany program lojalnościowy
- W ramach taniej licencji – bardzo dobry support
Wady
- Relatywnie mała ilość pluginów dedykowanych pod polski rynek spowodowana tym, że platforma stosunkowo od niedawna działa na tym rynku
- W większości niemieckojęzyczne community, lecz systematycznie rozwijające się na polskim rynku.
Licencje/Wersje
Community Edition
Bezpłatna edycja open-source pozwalająca założyć własny sklep i obsługiwać go w środowisku hostingowym. Ta wersja nie obejmuje wsparcia producenta.
Professional Edition
Najlepszy wybór dla krajowego i międzynarodowego biznesu eCommerce, połączony z usługą wsparcia. 199,00 € /miesiąc lub jednorazowo 2 495,00 €
Enterprise Edition
Do złożonych modeli biznesowych i kompleksowych projektów eCommerce. Wsparcie 24/7. 2 495,00 €/ miesiąc lub jednorazowo za 39 995,00 €
Sylius
Sylius to platforma eCommerce dla średnich i dużych firm, które potrzebują niestandardowych rozwiązań i zaawansowanych funkcji, których inne platformy nie oferują.
Jeśli myślisz o wysoce niestandardowym sklepie internetowym, w którym zakupy są zupełnie inne niż w przypadku gotowych platform, odpowiedzią jest Sylius.
Nie jest to rozwiązanie, które można “wyklikać” w kilka minut, lecz dzięki temu masz pełną swobodę, aby Twój sklep wyglądał i działał tak, jak sobie wyobrażasz. Sam decydujesz jakich funkcji potrzebujesz i tylko one są dodawane do Twojego systemu.
Dlaczego warto wybrać platformę Sylius?
Jakość, nie ilość
Chcąc zapewnić firmie ciągły rozwój, nie możesz sobie pozwolić na rewolucję w postaci zmiany swojej platformy co kilka lat. Sylius stawia na podejście “ewolucja, nie rewolucja”, dzięki czemu zapewnione są najwyższe standardy jakości.
Zaawansowane możliwości
Jeśli tylko potrzebujesz czegoś więcej, niż prostej platformy do sprzedaży, a Twoje wymagania zdecydowanie odbiegają od standardowych funkcjonalności innych platform, to rozwiązanie jest dla Ciebie, niezależnie, czy potrzebujesz zaawansowanych konfiguratorów, obsługi na wielu kanałach czy też zaawansowanego zarządzania magazynami.
Wsparcie dla najpopularniejszych dostawców płatności
Sylius posiada wiele integracji z popularnymi dostawcami płatności takimi jak Przelewy24, PayU, BlueMedia, DotPay, PayPal, Adyen, Mollie i wiele innych. Nawet jeśli korzystasz innego operatora płatności, bez problemu można stworzyć nową integrację.
Zarządzanie produktami
Możesz dodawać konfigurowalne produkty z nieograniczonymi atrybutami, ustalać stawki podatkowe, moderować recenzje produktów klientów i wiele więcej.
Domyślne wsparcie dla sprzedaży międzynarodowej
Sylius obsługuje wszystkie światowe języki, waluty i kursy wymiany. Ułatwia to ekspansję na nowe rynki i zarządzanie globalnym biznesem przez wielu administratorów.
Różne modele biznesowe, jedno rozwiązanie
Sylius może być używany w każdym rodzaju handlu elektronicznego – B2C, B2B, Multi-vendor Marketplace, platformy VOD, systemy biletowe i rezerwacyjne, czy platformy e-learningowe.
Headless i PWA
Dzięki połączeniu Syliusa działającego jako backend oraz Vue Storefront, działającego jako frontend, masz możliwość stworzenia platformy w standardzie PWA.
API Platform
Sylius stawia na nowoczesne podejście headless, które wykorzystuje API Platform – framework do tworzenia nowoczesnych projektów opartych na API. Ułatwia to znacznie integracje systemu z aplikacjami typu ERP, CRM, CMS i zarządzanie tymi integracjami.
Twórz unikalne ścieżki klienta przez dowolny kanał i interfejs poprzez natywne aplikacje mobilne i progresywne aplikacje internetowe. Niezależnie od tego, czy jest to cyfrowy kiosk, czy ekran w zagłówku samolotu, nie ma ograniczeń.
Testy
Podejście, na jakim opiera się Sylius – Behavior Driven Development, sprawia, że Twój zespół koncentruje się na wartości biznesowej, nie tylko na samym kodzie. Dzięki temu ma możliwość wykrywania i naprawiania problemów, zanim znajdą je Twoi klienci. Sylius jest pionierem w automatycznym testowaniu platform eCommerce i koduje to w Twoich projektach.
Hosting i skalowalność
Sylius przyspieszy rozwój Twojego biznesu i dostosuje się do zmieniających się potrzeb. Możesz wdrożyć go na najpopularniejszych platformach hostingowych, takich jak Google Cloud czy AWS i wielu innych. Używając Syliusa, hosting i infrastruktura nigdy Cię nie ogranicza – Twój programista ma pełną dowolność w wyborze narzędzi, które najlepiej służą Twojemu projektowi.
Rodzaj projektu – kiedy Sylius?
Sylius jest dobrym rozwiązaniem dla średnich i dużych firm. Nadaje się do projektów niestandardowych dzięki możliwości zbudowania najbardziej złożonego projektu od podstaw.
Warto zaznaczyć, że jest to technologia tworzona w Polsce o zasięgu międzynarodowym. Firma ma siedzibę w Łodzi. Rozwiązanie zyskuje obecnie coraz większą popularność, głównie we Francji i krajach niemieckojęzycznych.
Zalety
- Elastyczna, a zarazem stabilna i bezpieczna platforma
- Łatwa skalowalność, eliminująca powstanie długu technologicznego
- Wysoka jakość kodu i doskonała dokumentacja
- Nieskończone możliwości personalizacji każdego aspektu systemu i dodawania wtyczek
Wady
- Wymaga pracy programisty, nie możesz “wyklikać” sklepu jak na innych platformach
- Niektóre funkcjonalności muszą zostać stworzone od zera
Licencje/Wersje Sylius Plus
Sylius Standard (Community Edition)
Podstawowa, bezpłatna wersja oprogramowania, dostarczająca 80% najpopularniejszych funkcjonalności sklepu internetowego (obsługa zamówień, zarządzanie produktami, promocjami i klientami, płatności, logistyka, konfiguracja wielojęzykowa i wielokanałowa itp.). Trzecie co do popularności rozwiązanie eCommerce w języku PHP według gwiazdek przyznawanych przez programistów.
Sylius Plus
Jest komercyjnym rozszerzeniem standardowej wersji, zapewniającą m.in. następujące funkcjonalności:
- Wiele Sklepów na 1 Systemie
- Zaawansowane Uprawnienia Użytkowników
- Zarządzanie Zwrotami
- Wsparcie dla Wielu Magazynów
- Dzielona Wysyłka
- System Lojalnościowy
- Wsparcie techniczne SLA
- Dedykowany opiekun klienta
Sylius Plus jest to roczna subskrypcja oparta na wolumenie brutto towaru (GMV), którego dokonujesz za pomocą oprogramowania Sylius. Cena zaczyna się od 14 900,00 €.
Świat zmienia się dynamicznie, a Ty jako sprzedawca i właściciel eCommerce musisz nadążyć za tym, aby sprostać oczekiwaniom klientów i być konkurencyjnym na rynku. Wraz z rozwojem Twojej firmy rosną również potrzeby i wymagania dotyczące platformy. Upewnij się, że wybrane rozwiązanie sprawi, że rozwiniesz skrzydła.
Artykuł powstał przy współpracy z BitBag.
Zerknij także do wywiadu z K. Podeszwą z Shopware „Platforma dostosowana do potrzeb współczesnego e-commerce„.