Marketplace czy sklep internetowy – który wybrać? Jakie mają zalety i wady? Zaczniemy od przypomnienia ich definicji, co pozwoli Ci przyjrzeć się różnicom pomiędzy nimi i rozważyć za i przeciw wymienionych opcji, aby dokonać dobrego wyboru dla zmaksymalizowania rozwoju Twojego handlu internetowego.
Zakupy przez Internet – statystyki
Na wstępie warto zerknąć na statystyki podsumowujące półrocze e-commerce w 2021 w oparciu o raport e-Izby:
- 84% internautów kupuje w Internecie,
- 66% e-kupujących odwiedza również sklepy stacjonarne dzięki informacjom znalezionym w sieci,
- 33% internautów kupuje u tych samych marek w wielu kanałach zakupowych,
- Z jakich urządzeń korzystają internauci? Na przestrzeni lat 2019-2021 było 3 liderów: komputer stacjonarny 61%, laptop 90% i smartfon 72%.
- W ostatnim roku ilość konsumentów korzystających z komputera podczas zakupów spadła z 61% do 27.
Z czego składa się sklep internetowy?
Sklep internetowy – będący w rzeczywistości serwisem internetowym dającym możliwość kupowania i sprzedawania produktów przez Internet, jest jedną z form handlu elektronicznego. Może być częścią relacji B2C (Business to Citizen), jak również, lecz rzadziej B2B (Business to Business).
Sklep internetowy to jedna z podstawowych form handlu elektronicznego z uwagi na niskie (w stosunku do tradycyjnych sklepów) koszty wejścia w działalność handlową, łatwość obsługi, niższe ceny towarów dzięki obniżeniu innych wydatków związanych z prowadzeniem sklepu. Daje to możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców, zarówno przez klientów, jak również samych właścicieli sklepów. Podstawą sklepów internetowych jest strona internetowa, na której klienci zapoznają się z ofertą, składają zamówienia i procesują płatności.
Elementem każdej strony sklepu internetowego jest podstrona (lub wiele podstron) z ofertą zawierająca opis towaru lub usługi, którą można zamówić. W sklepach, które handlują wieloma produktami stosuje się najczęściej kategorie – np. w przypadku sklepu sprzedającego sprzęt AGD kategoriami będą: małe AGD, duże AGD, a potem niżej: pralki, lodówki, pralko suszarki, kuchnie gazowe itd. Kategorie grupują produkty według ich rodzajów. W przypadku bardziej złożonej oferty stosuje się również podkategorie lub tzw. drzewa (czyli wielopoziomowe kategorie).
W większości sklepów on-line funkcjonuje tzw. koszyk. Jego działanie jest identyczne z tradycyjnym koszykiem na zakupy, z tą różnicą, że dodanie produktu do koszyka odbywa się za pomocą kliknięcia na odpowiednie hiperłącze przy danym towarze czy usłudze.
Koszyk zajmuje również ważne miejsce w działaniach zwanych marktech. To informatyczne systemy wsparcia i analityki, które pomagają w pracy specjalistom od marketingu. Rejestrują dla sprzedającego informacje o zachowaniu klientów, o portfolio produktów, ich atrakcyjności, itp. Niezbędnym elementem sklepu internetowego jest również „formularz dostawy” lub „formularz zamówienia”, w którym to kupujący podaje swoje dane potrzebne do przeprowadzenia transakcji – czyli dane osobowe kupującego, adres dostawy, swój adres e-mail oraz numer telefonu.
Panel administracyjny sklepu
Panel przeznaczony jest dla pracowników sklepu. Najprostszy panel posiada opcję dodawania, edytowania i usuwania oferty. Rozbudowane panele administracyjne pozwalają na zarządzanie również bazą klientów, zamówieniami, drzewem kategorii, subskrypcją, wiadomościami na stronie. Zaawansowany panel posiada również rozbudowane statystyki sprzedaży, pozwala również na eksport i import ofert np. do plików XML. W niektórych panelach istnieje również możliwość edytowania informacji o sklepie, takich jak: koszty wysyłki, adres sklepu, FAQ itp.
Na zapleczu sklepu internetowego może występować (w zależności od oprogramowania jakim dysponujemy) panel analityczny, który pozwala na analizę procesów zachodzących w sklepie od sprzedaży do monitorowania koszyka, jego wykorzystania, porzuceń, analizy zachowania klientów. Przy rozbudowanych aplikacjach pomaga w predykcji występowania i utrzymania towarów w magazynie w celu optymalizacji kapitału zaangażowanego.
Dodatkowo sklep internetowy może zawierać szereg opcji dodatkowych takich jak np. czat, videoczat, subskrypcja, księga gości czy nawet forum internetowe, na którym klienci wymieniają się opiniami na temat sklepu i jego oferty.
Sklep internetowy – korzyści dla przedsiębiorcy
- Szerokie możliwości prezentacji produktów – z wykorzystaniem niezliczonych możliwości, jakie daje cyfrowe przedstawianie przedmiotów: zdjęcia, filmiki, trójwymiarowe grafiki, etc.
- Elastyczne koszty wejścia – cała gama możliwości wyboru progu wejścia w platformy do tworzenia sklepu (od opłaty jednorazowej za licencję, wdrożenie oraz serwis, a w tym możliwość change request czyli płatnych zmian na życzenie, do subskrypcji czasowej wraz z opłatami za uzyskany obrót, etc.).
- Możliwość skorzystania z bogatej oferty narzędzi informatycznych wspierających pozyskiwanie klientów i zamówień.
- Personalizacja komunikacji z klientem oraz dostosowanie komunikacji do jego potrzeb i oczekiwań.
- Możliwość redukcji kosztów prowadzenia sklepu internetowego poprzez wykorzystanie nowoczesnych możliwości w handlu e-commerce, jak dropshippingu, o którym pisaliśmy tutaj https://ecommerceportal.pl/skuteczny-dropshipping-5-krokow/
- Własny biznes działający na Twoich zasadach to niezależność, a także praktycznie dowolne miejsce zarządzania nim w czasie i przestrzeni. Ustawienie procesów biznesowych opisaliśmy w wywiadzie z Profesorem Kawą tutaj https://ecommerceportal.pl/analiza-procesow-biznesowych-w-e-commerce-wywiad/
Sklep internetowy – wady dla przedsiębiorcy
- Konieczność konfiguracji sklepu – nawet najbardziej intuicyjna w obsłudze platforma e-commerce wymaga podstawowej wiedzy i technicznych umiejętności. Zawsze możesz zatrudnić specjalistę do obsługi sklepu, ale to dodatkowe koszty.
- Długi czas wdrożenia –przygotowanie i dopracowanie detali czasami trwa nawet kilka miesięcy (w zależności od stopnia jego skomplikowania i rozbudowanej oferty).
- Koszty marketingowe – sklep internetowy na samym początku istnienia nie jest rozpoznawalny przez kleintów. Trzeba więc włożyć sporo wysiłków, aby został zauważony. Dzięki przemyślanej strategii marketingowej, klienci zaczną do Ciebie napływać. Wymaga ona jednak inwestycji.
Posiadanie własnego sklepu internetowego ma zdecydowanie więcej zalet niż wad, te jednak mogą być najmocniej odczuwalne na samym początku jego działalności.
Zakupy online – korzyści i wady dla kupującego
Analiza wad i zalet, które klienci dostrzegają w zakupach online, może pomóc Ci w lepszym skonstruowaniu Twojego sklepu, dostosowaniu odpowiedniej komunikacji z klientem, wysokiej jakości obsługi. Zastanów się jak zminimalizować te obszary, które są postrzegane jako wady przez konsumentów.
Zalety dla kupującego:
- Większa dostępność oferty produktowej.
- Możliwość zwrotu nie trafionych (z różnych względów) zamówień, do czego masz nie tylko możliwość, ale i prawo.
- Szybki i wygodny proces zakupu oraz szeroki wybór bezpiecznej formy płatności wymagającej podania minimalnych danych, jak BLIK.
Wady dla kupującego
Przedstawione wady dotyczą osób, które nie mają zbyt wiele doświadczenia z handlem cyfrowym, a przecież do nich chcesz dotrzeć.
- Nieznany sprzedawca, obecnie istnieje wiele możliwości kontaktu ze sprzedającym poprzez maila, telefon, a nawet coraz popularniejsze wideokonferencje. Sprzedawcy też zrozumieli, że nie warto ukrywać się za formularzami kontaktowymi.
- Nie można dotknąć towaru, przymierzyć (jak pisaliśmy na wstępie 66% klientów odwiedza sklepy stacjonarne po zapoznaniu się z ofertą w sklepie internetowym). To właśnie dlatego coraz popularniejsze stają się przymierzalnie wirtualne.
- Transakcje bezgotówkowe – obecnie mamy wiele możliwości bezpiecznych i wygodnych płatności (PayPal, nasz rodzimy BLIK podbijający świat oraz pośrednicy w realizacji płatności poprzez konto bankowe z pełnym uwierzytelnieniem transakcji. Są też chyba trochę zapomniane karty/portfele internetowe zasilane do wysokości transakcji i przeznaczone jedynie do transakcji w sieci. Warto również pamiętać o założeniu konta w Biurze Informacji Kredytowej, tam można skorzystać z monitorowania kart kredytowych.)
Marketplace – korzyści i wady dla przedsiębiorcy
O Marketplace pisaliśmy tutaj https://ecommerceportal.pl/co-to-jest-e-commerce/
Korzyści marketplace
- Wsparcie dzięki rozpoznawalności danego marketplace.
- Dodatkowy kanał sprzedaży (oprócz własnego sklepu online lub stacjonarnego) zwiększający naszą penetrację rynku. Przypominamy, że aż 66% klientów odwiedza sklep stacjonarny po zapoznaniu się z nim w Internecie).
- Szeroka gama sprzedaży produktów (w tym cyfrowych), usług, a nawet rezerwacji np. hotelowych.
- Relatywnie niski próg wejścia na platformę sprzedażową (jasne zasady opłat, niewiele zmiennych).
- Dostęp do szerokiej bazy klientów marketu.
- Raportowanie i analiza zamówień wyników sprzedaży.
- Budowa rozpoznawalności i świadomości własnej marki.
- Przyjazny interfejs obsługi procesów wewnętrznych.
- Zwiększenie widoczności produktu w Google Analytics.
Wady marketplace
- Bardzo duża konkurencja.
- Ograniczenia wynikające z zasad obowiązujących na platformie.
- Opłaty, prowizje, licencje za udział w marketplace.
- Zmiany w przepisach dotyczących transakcji i opłat.
- Mniejsza zindywidualizowana komunikacja marki z konsumentem.
Sklep internetowy czy marketplace – co wybrać?
Nim odpowiemy na to pytanie pomyślmy o dwóch sprzedających – Adam i Bartek. Adam to osoba, dla której przygoda z e-commerce to uzupełnienie domowego budżetu, ciekawy sposób na spędzenie wolnego czasu, itp. Zysk z e-commerce będzie dla niego drugim źródłem zarobków. W tej sytuacji wydaje się, że na początek marketplace jest dla niego najodpowiedniejszy.. Niski próg wejścia daje mu duże możliwości do reklamowania swojego sklepu, towarów. Dodatkowym atutem jest analityka i podpowiedzi, jakie daje marketplace co do zatowarowania, atrakcyjności towarów, czy możliwości do załatwiania w jednym miejscu spraw związanych z finansami, reklamacji, itp.
Natomiast dla Bartka handel, a szczególnie handel elektroniczny jest podstawowym źródłem pracy, zaangażowania zawodowego, a co za tym idzie i źródłem zarobków. Dla osób, które już mają sklepy stacjonarne najlepszym rozwiązaniem jest wdrożenie obu tych rozwiązań czyli (posiadanie tradycyjnego sklepu stacjonarnego, sklepu internetowego plus wejście na marketplace). Bardzo ważne jest, aby swój sklep zbudować na bazie rozwiązania informatycznego które w przyszłości będzie można łatwo podpiąć pod marketplace, aby w pełni korzystać z mocy i siły połączonego organizmu.
Reasumując udział w marketplace dostosowanym do Waszej oferty i potrzeb, to na pewno ciekawa alternatywa dla własnego sklepu internetowego, nie eliminująca oczywiście posiadania go. Dla poczatkujących niskie koszty wejścia to duża zachęta, a dla doświadczonych sprzedawców w e-commerce, znakomite wsparcie dla zdynamizowania rozwoju biznesu na wyższym poziomie poprzez wykorzystanie różnych narzędzi i usług oferowanych przez marketplace dla swoich udziałowców.
Integracja marketplace i sklepu internetowego zapewnia:
- Największą penetrację rynku i możliwość znalezienia wielu klientów
- Wykorzystanie w pełni Omnichannel
- Dokonanie analizy potrzeb klienta i dostosowanie oferty
- Możliwość działania na skalę kontynentalną lub globalną
Jeśli macie swoje opinie na omawiany temat, to zapraszamy do kontaktu z redakcją. Chętnie się z nimi zapoznamy.
Źródła:
- https://www.forbes.com/sites/richardkestenbaum/2017/04/26/what-are-online-marketplaces-and-what-is-their-future/?sh=227ab5fd3284
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Sklep_internetowy
- https://www.gartner.com/doc/reprints?id=1-27DRH18J&ct=210907&st=sbExpiration
- https://www.webretailer.com/b/online-marketplaces-usa/
- https://www.ideoforce.pl/akademia/co-to-jest-i-jak-dziala-marketplace,326.html
- https://www.cstore.pl/blog/marketplace-co-to-jest-i-jak-dziala/
- https://www.erainformatyki.pl/sprzedaz-internetowa-jej-wady-i-zalety.html
- https://www.toppr.com/guides/business-environment/emerging-trends-in-business/electronic-commerce/
- https://www.businesstechweekly.com/online-sales-and-growth/selling-online/pros-and-cons-of-ecommerce/