Piękno e-commerce polega na tym, że pomimo pewnej przewidywalności branży, to dziedzina, gdzie w wyniku szeregu procesów i rozwoju technologicznego wszystko szybko się zmienia i pojawiają się nowe zjawiska, wyzwania i sposoby działania. Takim zjawiskiem, już mocno ugruntowanym w biznesie handlu elektronicznego, jest marketplace (po polsku targowisko/rynek targowy, ale pozostańmy przy wersji oryginalnej). Czym on jest i jak może pomóc nam w naszej działalności handlowej w Internecie?
Pojawianie się, a przede wszystkim rozwój marketplace inspirowany był wielością samodzielnych sklepów internetowych działających jak niezależne atomy w przestrzeni cyfrowej. Z drugiej strony na pewno był wsparty postępującą digitalizacją i informatyzacją praktycznie wszystkich graczy rynku elektronicznego. Możemy teraz praktycznie połączyć każdego uczestnika bezpośredniego i pośredniego procesu e-commerce z jego infrastrukturą w jeden, duży organizm informacyjny. Chodzi o sklepy, magazyny, firmy logistyczne (jak mawia prezes InPost, Rafał Brzózka „Enablers”), dystrybucję, firmy finansowe (banki, ubezpieczenia, leasing, płatności online), itp.
Co to jest marketplace?
Nam najbardziej spodobała się definicja Forbes: marketplace „ (…) to witryna lub aplikacja, która umożliwia zakupy z wielu różnych źródeł. Operator marketplace nie posiada żadnego magazynu własnego, jego zadaniem jest prezentacja zasobów/towaru innych użytkownikowi i ułatwienie przeprowadzenie transakcji.”
Uprzedzając pytanie, ważną różnicą pomiędzy marketplace a porównywarką cenową jest to, że ten pierwszy umożliwia dokonanie zamówienia i przeprocesowanie płatności.
Jak działa i jakie są rodzaje platform marketplace?
Warto wiedzieć, że występuje kilka form internetowego targowiska:
- „Tablica ogłoszeń”, gdzie każdy może „wystawić” swój towar lub usługi, z których najważniejszą (jeśli nie jedyną) jest umożliwienie znalezienia sprzedającego i kupującego. Dalszy ciąg procesu jak płatności, dostawa wraz z ich warunkami, obsługa – są prowadzone już pomiędzy dwoma stronami – kupującym i sprzedającym.
- „Platformy internetowe” to kolejny typ marketplace, wysoce zaawanasowany technologicznie, a dzięki temu oferujący szereg dodatkowych usług dla jego uczestników. Obecność na takich platformach łączy się z dodatkowymi kosztami, ale w zamian użytkownik ma zwiększone bezpieczeństwo podczas jej eksploracji (użytkownicy muszą być zarejestrowani i zweryfikowani). Dodatkowo można skorzystać z narzędzia marktechu (czyli wsparcia w reklamowaniu sklepu czy konkretnego towaru dzięki zastosowaniu najnowszych narzędzi informatycznych i analitycznych), atrakcyjniejszych cen dostawy towarów oraz wielu innych funkcji i możliwości zwiększających wygodę i wydajność biznesową Waszego udziału w marketplace w typie” platforma internetowa”.
Możemy zdefiniować dwa generalne typy marketplace:
- Wertykalne (specjalistyczny marketplace koncentrujący się na jednym typie lub grupie produktowej, np. ubrania, biżuteria, samochody, itp.).
- Horyzontalne (ogólne, w których można znaleźć ofertę wielu produktów z różnych, często odległych od siebie branż)
Przykładowe marketplace w Polsce i na świecie:
- OLX.pl
- Allegro.pl
- Amazon.com
- Facebook.com/marketplace
- Empik.pl
- Morele,net
- Pl.aliexpress.com
- Zalando.pl
Wiemy już, jakie są rodzaje marketplace. Teraz pora na jego zalety biorąc pod uwagę rozwój naszego działania w e-commerce.
Jakie korzyści płyną ze sprzedaży na marketplace?
Internetowe targowisko może nam wiele zaoferować, przynieść sporo korzyści oraz nowych klientów. To jeszcze nie wszystkie jego atuty.
Jakie są jego zalety?
- Wsparcie Twojego biznesu dzięki rozpoznawalności danego marketplace
- Dodatkowy kanał sprzedaży (oprócz własnego sklepu online lub stacjonarnego)
- Szeroka gama produktów do sprzedaży (w tym cyfrowych), usług, a nawet rezerwacji
- Relatywnie niski próg wejścia na platformę sprzedażową
- Dostęp do szerokiej bazy klientów marketu
- Raportowanie i analiza zamówień wyników sprzedaży
- Budowa rozpoznawalności i świadomości własnej marki
- Przyjazny interfejs obsługi procesów wewnętrznych
- Zwiększenie widoczności produktu w Google Analytics
- Wiele możliwości w zakresie promowania oferty
Jakie są jego wady?
- Bardzo duża konkurencja
- Ograniczenia wynikające z zasad obowiązujących na platformie
- Opłaty, prowizje, licencje za udział w marketplace
- Zmiany w przepisach dotyczących transakcji i opłat
- Mniejsza indywidualizacja komunikacji marki z konsumentem
Podsumowując udział w marketplace dostosowanym do Waszej oferty i potrzeb to na pewno ciekawa alternatywa dla własnego sklepu internetowego, nie eliminująca oczywiście posiadania go. Dla poczatkujących niskie koszty wejścia to duża zachęta, a z kolei dla doświadczonych sprzedawców w e-commerce, znakomite wsparcie dla zdynamizowania rozwoju biznesu na wyższym poziomie poprzez wykorzystanie różnych narzędzi i usług oferowanych przez marketplace dla swoich udziałowców. Najbardziej dojrzałym rozwiązaniem jest posiadanie własnego sklepu internetowego z własną stroną internetową plus korzystanie właśnie z marketplace. Sklep internetowy możemy reklamować innymi kanałami cyfrowymi, jak portale mediów społecznościowych – wspierając przy tym działania na marketplace. Jako właściciel sklepu możesz przeprowadzać własne „badania marketingowe” odnośnie zainteresowania danym towarem, jak również trendami które odpowiednio odczytane i wykorzystane do wprowadzenia zmian, wzmocnią obecność na marketplace.
Żródła:
- https://www.forbes.com/sites/richardkestenbaum/2017/04/26/what-are-online-marketplaces-and-what-is-their-future/?sh=227ab5fd3284
- https://www.gartner.com/doc/reprints?id=1-27DRH18J&ct=210907&st=sbExpiration
- https://www.webretailer.com/b/online-marketplaces-usa/
- https://www.ideoforce.pl/akademia/co-to-jest-i-jak-dziala-marketplace,326.html
- https://www.cstore.pl/blog/marketplace-co-to-jest-i-jak-dziala/