Kilkanaście tegorocznych i zeszłorocznych artykułów z poradami, jak przygotować sklep do Black Friday przejrzanych. Efekt? Niektóre były nudne i zdawkowe (typowe SEO,), inne – naprawdę kompleksowe i rzetelne. Ale w żadnym nie było instrukcji technicznej – w zasadzie nic o technikaliach poza “przygotuj serwer na zwiększone obciążenie” i “przygotuj sklep od strony technicznej”.
Ale co tak naprawdę powinniśmy zrobić w tym temacie? Jak przygotować się na zwiększony ruch na sklepie pod kątem strony technicznej Twojej platformy?
Poniżej checklista, którą powinieneś przejść:
-
Zastanów się, na jaki ruch chcesz się przygotować, a następnie wykonaj stress testy, które sprawdzą, czy Twój system jest w stanie obsłużyć zaplanowane obciążenia. Jeśli testy wyjdą niekorzystnie, to trzeba podjąć działania przygotowawcze obejmujące wiele elementów. Pierwszym z nich jest kontrola i optymalizacja samej aplikacji sklepu. Jeśli jest to Prestashop, to warto wykonać proflowanie, pousuwać wszystkie zbędne moduły, sprawdzić ustawienia wydajności, zainstalować jeden z modułów cachujących treści.
-
Sprawdź serwer http i mysql. Tutaj niezbędna będzie pomoc doświadczonego administratora, który przygotuje system pod zakładane przez nas obciążenie. Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie serwera litespeed. Mamy tu szereg możliwości zależnych od ruchu, na jaki chcemy się przygotować i budżetu, jakim dysponujemy. Bardzo możliwe, że konieczne będzie zwiększenie wydajności serwera, na którym mamy uruchomiony sklep. Tu bardzo wygodne są hostingi, które udostępniają możliwość dynamicznego zwiększania dostępnych zasobów okresowo – bo oczywiście większe zasoby to większy koszt.
-
Masz ograniczone zasoby finansowe – rozważasz skonfgurowanie na serwerze bramki – rodzaju filtra, który przy określonej ilości użytkowników, ograniczy możliwość wejścia na serwer nowym klientom. Pozwoli to zapewnić osobom już korzystającym ze sklepu komfort dokończenia zakupów unikając załamania systemu.
-
Skorzystaj z mechanizmu CDN, aby rozłożyć obciążenie. I tu trzeba pamiętać, aby dopasować wykupiony plan CDN do zakładanego przez nas ruchu, żeby nie okazało się w krytycznym momencie, że przekroczyliśmy limity.
-
Po przygotowaniu systemu sklepu trzeba ponownie wykonać stress testy sprawdzające czy na pewno wszystko działa jak należy.
To co? Udanego handlowania!
Gdybyś potrzebował/a jeszcze jakichś porad i pomocy w tematach technicznych wejdź na https://convertis.pl/blog/
Kontakt do mediów:
Dorota Stosik
sdorota@convertis.pl
508-066-852
str. 2