Co to jest dropshipping?

Co to jest dropshipping?

Własny biznes bez wychodzenia z domu? Sprzedaż towarów bez inwestycji i własnego magazynu? Jak najbardziej! Dropshipping to szansa na rozwój e-commerce – zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw. Jakie są jego wady i zalety?

Czym jest dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny, który umożliwia sprzedaż online bez posiadania własnego magazynu oraz inwestycji na zakup własnych towarów. Przechowywanie produktów, ich pakowanie i dystrybucja należą do obowiązków dostawcy, z którym została zawarta umowa.

Korzystanie z dropshippingu nie wymaga dużych inwestycji finansowych, a jedynie utrzymania strony ze sklepem internetowym i kosztów związanych z wysyłką. Nie są to jednak tak duże kwoty jak kupienie powierzchni magazynowej i towarów. Z wymienionych względów omawiany model logistyczny cieszy się coraz większą popularnością w biznesach e-commerce. Bez wątpienia ma on wiele innych zalet. Jakich?

dropshipping, e-commerce, sprzedaż online

Jakie korzyści oferuje dropshipping?

Dlaczego dropshipping wzbudza tak duże zainteresowanie? Odpowiedzią na to pytanie jest szereg korzyści wynikających z korzystania z niego. O jakich dokładnie zaletach mowa?

– Możliwość prowadzenia firmy z każdego miejsca na świecie

Dropshipping nie wymaga stałej kontroli. Brak obowiązków związanych z pakowaniem i wysyłaniem towarów daje znacznie więcej możliwości niż obsługa tradycyjnego magazynu, w którym jednak trzeba częściej się pojawiać (jeśli się ma zatrudnionych pracowników).

– Brak potrzeby zatrudniania dodatkowych pracowników do obsługi wysyłki

Posiadanie własnego magazynu wymaga zatrudnienia dodatkowego pracownika, co znacznie zwiększa koszty oraz wymaga zorganizowania przestrzeni dla niej. Nie musisz również myśleć o kupnie materiałów potrzebnych na zabezpieczenie i wysyłkę paczki.

– Oszczędności na towarach, których nie musisz kupować

Nie musisz inwestować w produkty, które sprzedasz. Wszystkie znajdują się w magazynach hurtowni. To ogromna ulga. Nie martwisz się produktami sezonowymi ani nie zastanawiasz się, co zrobić z tymi, które zostały.

– Mniejsza odpowiedzialność, większy spokój

W modelu, jakim jest dropshipping odpowiadasz za pozyskiwanie klientów, relację z nimi i pozyskiwanie zamówień. To ściąga z Ciebie presję oraz związany z nią stres. Dodatkowo możesz jeszcze wykupić usługi związane z reklamacją i zwrotami, aby nie wracały do Ciebie, tylko do hurtowni. Taką usługę zapewniają hurtownie dropshippingowe.

– Niskie koszty dropshippingu

Większość hurtowni, która jest otwarta na dropshipping nie pobiera dodatkowych opłat za pakowanie i wysyłkę, a jedynie za zakupiony towar. Niska cena jest kusząca szczególnie dla małych czy mikro przedsiębiorstw.

– Możliwość szybkiej zmiany oferty sklepu internetowego

Brak magazynów z zalegającymi towarami nie blokuje przed szybką wymianą oferty. Konieczna jest tylko zmiana zwartości sklepu internetowego oraz podpisanie umowy z dostawcami.

dropshipping, e-commerce, sprzedaż online

Czy dropshipping ma wady?

Każdy kij ma dwa końce. Dropshipping ma wiele zalet, zwłaszcza dla małych przedsiębiorstw i sklepów, które dopiero rozpoczynają swoją działalność. Nie brak mu również wad. Jakich?

– Duża konkurencja

Niska cena umożliwia praktycznie każdemu otworzenie sklepu internetowego, co w konsekwencji prowadzi do wysokiej konkurencji. Hurtownie wszystkim proponują taką samą cenę wyjściową. Obniżaniem ceny nie warto przyciągać klientów.

– Nieaktualne stany magazynowe

Pomimo automatyzacji wszystkich procesów związanych z zamówieniami, może zdarzyć się sytuacja, kiedy klient zamówi produkt, który jest niedostępny. Warto uniemożliwić zakup, jeżeli na stanie magazynu nie ma więcej niż 3 dostępne sztuki.

– Uzależnienie od hurtowni 

Teoretycznie możesz zawrzeć umowę z różnymi dostawcami. Jeśli jednak klient zamówi produkty, które pochodzą z różnych hurtowni, nie otrzyma ich w jednej paczce. Wybór hurtowni wiąże się też z określonym zbiorem zasad, które należy przestrzegać np. określona minimalna cena dla produktu.

– Brak kontroli nad procesem wysyłki

To, co może być zaletą, czasami staje się wadą – zwłaszcza, kiedy nie można sprawdzić czy wysłany towar jest uszkodzony. Ponadto nie wszystkie hurtownie umożliwiają wysyłkę produktów od razu, co znacznie wydłuża czas oczekiwania na zamówienie. Z powodu dużej konkurencji klient może zdecydować się na wybór produktów z innego sklepu.

– Problem z identyfikacją z firmą

Warto dopytać, czy przy wysyłce produktów możliwe jest dołączanie ulotek, wizytówek czy gadżetów firmowych. W przeciwnym wypadku klient szybko zapomni, od kogo kupił produkt i szybko zapomnie markę.

– Brak personalizacji i unikatowych treści

Otrzymasz dokładnie takie same opisy produktów i ich zdjęcia, jak wszyscy, którzy współpracują z hurtownią, co więc będzie wyróżniało Twoją firmę? To właśnie personalizacja często decyduje o tym, że klient powraca do danej firmy.

– Problem ze zwrotami i reklamacjami

Za reklamację odpowiada hurtownia, ale za przyjęcie zwrotów jesteś odpowiedzialny Ty, dlatego możesz potrzebować na nie przestrzeni (w zależności od gabarytów sprzedawanych produktów). Nie mniej jednak coraz częściej hurtownie zgadzają się na przyjmowanie zwrotów.

dropshipping, telefon, e-commerce

Dropshipping – za czy przeciw?

Omawiany model logistyczny ma wiele zalet w rozwoju e-commerce. Pozwala na prowadzenie sklepu bez inwestycji i magazynu, co rozwiązuje wiele skomplikowanych kwestii – zwłaszcza na początku prowadzenia sprzedaży online.

Głównym wyzwaniem jednak jest wysoka konkurencja, która wymaga dobrego pomysłu na wyróżnienie produktów pod sprzedawaną marką. Przemyśl koniecznie wszystkie za i przeciw i podejmij decyzję.

Udostępnij:

Pobierz bezpłatny ebook

Jak założyć sklep na Facebooku i Instagramie?

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Twoim urządzeniu. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień swojej przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie zapoznasz się tutaj: polityka prywatności.