Do 2030 r. w Polsce zostanie wykorzystane 147 milionów plastikowych toreb w ramach dostaw zakupów modowych online, co przekłada się na ponad 2500 plastikowych toreb dostarczanych co godzinę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, światowego lidera w zakresie zrównoważonych opakowań.
Badanie przeprowadzone przez Development Economics na zlecenie firmy DS Smith, wiodącego dostawcy zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, pokazuje, że Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem opakowań plastikowych wykorzystywanych w dostawie zakupów modowych wśród dużych gospodarek europejskich[1]. Liczba plastikowych toreb dostarczana polskim kupującym ma wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2030 r. (wzrost o 102%) zgodnie z oczekiwanym wzrostem sprzedaży mody online. Oznacza to, że każdego roku do polskich domów trafiać będą 32 miliony plastikowych toreb z przesyłkami, co do 2030 r. oznacza 147 milionów opakowań.
Obecnie tylko 6% spośród toreb, które docierają do klientów w Polsce z ubraniami zakupionymi online, jest ponownie wykorzystywanych lub poddawanych recyklingowi. Pozostałe 94% trafia na wysypiska śmieci lub do spalarni, co odpowiada 15 milionom toreb tylko w ubiegłym roku. Rozwój e-commerce i powolny postęp w zwiększaniu wskaźników recyklingu oznaczają, że do 2030 r. ponad 30 milionów plastikowych opakowań do przesyłek trafi na wysypiska lub zostanie spalonych.
– Marki takie jak Zalando udowodniły, że zmiana jest możliwa, ale istnieje duża przeszkoda – nie ma wystarczającej ilości dostępnych alternatywnych rozwiązań na bazie włókien. Jest to jasny sygnał, że producenci opakowań muszą przyspieszyć, aby je zapewnić. Uważamy, że prawodawstwo i praktyka biznesowa i powinny być bardziej jednoznaczne względem wszystkich tych kwestii. – mówi Katarzyna Kala-Kowalska, prezes zarządu DS Smith Polska.
– Po wprowadzeniu papierowych toreb, zadowolenie klientów z naszych nowych opakowań wzrosło o 16 pp. r/r – mówi David Fischer, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju logistyki i opakowań w Zalando.
Przejście na materiały łatwiejsze do recyklingu jest popierane przez większość Polaków. Ponad trzy czwarte respondentów (77%) chce wycofania plastikowych toreb, jeśli dostępne są ich zamienniki,a siedmiu na dziesięciu (72%) twierdzi, że woli otrzymywać zakupy zapakowane w karton lub papier. Ponad połowa ankietowanych polskich konsumentów (57%) twierdzi, że czuje wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia. Ponadto uważają, że obowiązek ograniczenia zużycia plastiku spoczywa na firmach opakowaniowych (42%), sprzedawcach detalicznych (34%) i Unii Europejskiej (27%). Ponad połowa respondentów (56%) twierdzi, że chętniej złożyłaby zamówienie w sklepie odzieżowym, który używa opakowań nadających się do recyklingu.
[1] Badanie objęło: Wielką Brytanię, Niemcy, Francję, Hiszpanię, Włochy, Polskę.